کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس
سرخط خبرها

اهمیت گره نزدن اقتصاد کشور به توافق هسته‌ای | نگاه دولت سیزدهم به بیرون مرز‌ها نیست

  • کد خبر: ۱۰۴۸۷۸
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
اهمیت گره نزدن اقتصاد کشور به توافق هسته‌ای | نگاه دولت سیزدهم به بیرون مرز‌ها نیست
دولت سیزدهم با رویکرد گره نزدن اقتصاد کشور به مسائل خارجی مانند برجام و تأکید بر استفاده از توان داخلی روی کار آمد، اما نوسانات قیمت برخی کالا‌ها در روز‌های اخیر در کنار انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران باعث ایجاد سؤالات و نقد‌هایی به تیم اقتصادی دولت شده است.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ به تازگی سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در دیدار با ذاکرین اهل بیت (ع) با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی در شروع به کار دولت سیزدهم، گفت: با عنایت خداوند متعال توانستیم برای کشور درآمد ایجاد کنیم و بدون استقراض از بانک مرکزی یا خلق پول که تورم را به شدت افزایش می‌داد، حقوق کارکنان را بدون یک روز تأخیر پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه دولت مصمم است با افزایش درآمد‌ها و کاهش هزینه‌ها کشور را به رشد اقتصادی مطلوب برساند، افزود: متأسفانه در هشت سال گذشته، متوسط نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین بود، اما در این دولت برای سال جاری، رشد ۸ درصدی را هدف گذاری کرده ایم و برای این کار، سرمایه گذاری داخلی و خارجی آغاز شده است.

رئیسی با بیان اینکه نگاه این دولت به بیرون مرز‌ها نیست، افزود: ما برای اداره و پیشرفت کشور به داشته‌ها و ظرفیت‌های خودمان توجه داریم و معتقدیم با تکیه به درون و توانمندی‌های داخلی، امکان اداره کشور، رونق اقتصاد ملی و رشد اقتصادی وجود دارد. امروز با اقدامات انجام شده، رشد نرخ تورم تاحدی مهار شده است و امیدواریم با همدلی قوا و کمک مجلس بتوانیم در مسیر کنترل نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی گام برداریم.

از سویی پس از آزاد شدن دو زندانی دوتابعیتی در ایران عنوان شد که طلب ۴۷۰ میلیون یورویی ایران از سوی انگلیس پرداخت و همچنین ۷ میلیارد دلار از منابع مسدودشده ایران در کره جنوبی آزاد شده است.

کارشناسان و مسئولان حوزه نفت هم بیان کردند که در ماه‌های اخیر میزان فروش نفت ایران افزایش یافته و مشکلات دریافت پول آن نیز برطرف شده است.

پول نفت صرف کسری بودجه دولت قبل

عبدا... گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری، در توئیتی به سؤال مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس، درباره افزایش درآمد‌های دولت و عدم تأثیر مثبت آن بر معیشت مردم پاسخ داد و نوشت: «اتفاقا برای بنده هم این موضوع سؤال بود. همین امروز از وزیر نفت سؤال کردم اگر نفت بیشتر می‌فروشید و پولش هم برمی گردد، پس چرا در معیشت دیده نمی‌شود؟ وزیر پاسخ داد بیشتر آن صرف ۴۲۰ هزار میلیارد کسر بودجه سال ۱۴۰۰ دولت قبل شد. بقیه هم صرف خرید اقلام غذایی که قیمت جهانی آن دو برابر شده و... می‌شود.»

انتظارات مردم باید واقعی شود

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز با اشاره به مسائل اقتصادی دولت سیزدهم به پایگاه خبری «فردا» گفت: خوب است که این موضوع در رسانه‌ها مدام گفته شود که کشور ما در شرایط تورمی است و دولت هم نمی‌تواند تورم را متوقف کند. باید این موضوع گفته شود تا انتظارات واقعی شود.

تورم وجود دارد، اما شیب آن کاهشی است؛ به بیان دیگر تورم متوقف نشده است، اما از بیش از ۴۰ درصد که در ابتدای سال ۱۴۰۰ وجود داشت، کاهش داشته است. اگر توافق نهایی و امضا شود، این طور نمی‌شود که دلار‌های بلوکه شده ایران پس از آزادشدن تبدیل به کالا شوند و بازار‌ها پر شوند از کالا‌های خارجی و مردم بتوانند تهیه کنند. این دلار‌ها به بخش سرمایه گذاری می‌روند و از سود سرمایه گذاری، رفاه برای مردم ایجاد می‌شود.

لزوم تغییر تنظیم بازار

محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار به نحو وحشتناک و افسارگسیخته در چند وقت اخیر افزایش پیدا کرده است، متذکر شد: آقای رئیس جمهور به درستی بیان کرد که نباید اقتصاد کشور و معیشت مردم به برجام گره بخورد، اما لازمه این اتفاق، آن است که در داخل دولت بتواند فضای نامطلوب کنونی حاکم بر بازار را تحت کنترل و مدیریت درآورد.

وزارت صمت قیمت تولید کننده را روی کالا زد، اما مشاهده کردیم که قواعد آن را رعایت نکردند. وقتی هم قیمت مصرف کننده روی کالا درج می‌شد، باز عده‌ای مقید نبودند و سوءاستفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد در روش‌های تنظیم بازار تغییرات اساسی انجام شود. امیدواریم تیم اقتصادی دولت، کار اساسی و ویژه‌ای را در این حوزه انجام دهد تا ان شاءا... شاهد رفع مشکل باشیم.

باید چرخ زندگی مردم به راحتی بچرخد

سیدحسین نقوی حسینی، فعال سیاسی اصولگرا و از نمایندگان سابق مجلس، درباره اقدامات اقتصادی دولت به «قرن نو» گفت: بنده منکر اقدامات مثبت دولت در برخی بخش‌ها نیستم، اما باید بپذیریم در حوزه اقتصاد، دولت هنوز اقدامات امیدبخشی صورت نداده و ممکن است با ادامه وضعیت موجود، حتی اژد‌های تورم دوباره از خواب بیدار شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات اقتصادی دولت به دلیل ناهماهنگی در اقدامات وزرای اقتصادی است، گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم در مواجهه با یک میراث فسادزا و درعین حال آشفته از سوی دولت قبل قرار دارد.

او یادآور شد: دولت روحانی نه تنها اقتصاد بلکه همه شئونات زندگی را به برجام گره زده بود. همین تفکر نیز عاملی شد تا پس از فرو ریختن برجام، شرایط بسیار آشفته‌ای بر کشور تحمیل شود که آثار آن همچنان باقی است.

این فعال سیاسی اصولگرا به تیم اقتصادی دولت پیشنهاد کرد: تدوین یک برنامه کارشناسی، انسجام تیمی، هدفمند بودن تیم اقتصادی، حرکت جمعی و مهم‌تر از همه، اقدامات قاطع، نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط فعلی اقتصاد دارد.

نقوی حسینی در مواجهه با این سؤال که آیا رئیسی نیز نیم نگاهی به نتایج و منافع اقتصادی برجام دارد، بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت سیزدهم برخلاف دولت‌های قبل، اقتصاد کشور را به برجام گره نزده باشد؛ زیرا اقتصاد ایران یک بار از این استراتژی ضربه خورده است.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: گره نزدن اقتصاد به برجام به تنهایی کافی نیست و باید اقداماتی صورت بگیرد تا سبد معیشتی مردم از طریق آن تقویت شود. دولت باید به گونه‌ای عمل کند تا ضمن گردش سرمایه در کشور، چرخ زندگی مردم نیز بچرخد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->